divendres, 25 de maig del 2012

FASE 5: PROJECTE INTERDICIPLINARI COM A VALORACIÓ FINAL

Aquests dies s'ha dut a terme tan a cicle superior com a cile mitjà, el projecte interdisciplinari.
Des del departament d'educació es demana que a primària es faci com a mínim un projecte interdisciplinari.

"Programació entre diverses àrees dins d’una metodologia de projectes de treball. En cada cicle d’educació primària s'ha de dur a terme com a mínim un treball o projecte interdisciplinari de caire competencial sobre un aspecte de la realitat, amb activitats que requereixin l'aplicació de coneixements de diverses àrees." Departament d'ensenyament.

He trobat adequat utilitzar el projecte interdisciplinari com a punt de partida per a la valoració de la meva intervenció en el centre, ja que tant l'alumne concret amb PI, com els altres dos alumnes amb PI amb els que intervé la Tutora de Seguiment, hi participen. En la realització del projecte la tutora de seguiment ha estat intervenint en l'orientació dels docents.


REFERENT A LA FIGURA DE TUTORA DE SEGUIMENT

Tot els documents que s'han creat per a la intervenció tan amb l'alumne concret com en la intervenció amb la tutora de seguiment s'han fet arribar als docents abans de la realització del projecte. Hem pogut veure com s'han estat utilitzant estratègies i orientacions recollides en els documents.

En relació amb el cas concret, les dues intervencions dutes a terme:

- Document d’orientacions per aprofitar les dificultats d'O
-Intervencions directes en l'assignatura de plàstica.
han fomentat que la majoria de l'equip docent de CM:

- Més autonomia: les orientacions recollides en els documents i les intervencions directes han donat més seguretat als tutors i alguns docents que, durant el desenvolupament del projecte interdisciplinari han desenvolupat més autonomia en l'adaptació i elaboració de materials com en les metodologies aplicades a l'aula.
- Generalització d'estratègies: les actuacions dutes a terme amb l'O han servit per a altres casos amb necessitats semblants, com és el cas de M, una de les alumnes amb PI de la tutora de seguiment.
- Més interès: el fet que s'hagin pogut confeccionar els diferents documents i la major visibilitat de les funcions de la tutora de seguiment, han provocat que alguns dels docents prenguin una actitud més activa en els aspectes d'atenció a la diversitat. Hem vist un augment de les consultes per orientació, i de les propostes dels propis docents com a conseqüència de d’interès per fer una bona feina.

Veient els bons resultats de CM, la sensibilització cap al tractament de la diversitat s'ha estès cap a cicle superior, on també hi ha un cas d'alumne amb PI també amb tutora de seguiment. Hem pogut comprovar que alguns dels docents de CS estan més sensibilitzats envers la importància de la tutora de seguiment i les seves funcions.

A partí d'aquí hi ha hagut una demanda d'assessorament i orientació en l'adaptació del Projecte interdisciplinari de l'alumna amb PI de CS. (N)

Però aquesta demanda deixa de ser una petició passiva de recursos i materials, es tracta d'un tipus de demanda activa amb dos models diferents com a exemple:

1- Docents que han demanat ajuda a la TS per a la adaptació del Projecte Interdisciplinari. Hem animat a aquest docents a seguir els consells recollits als documents d'orientacions propis del cas de N. Aquests docents han adaptat els materials seguint les orientacions del document. Un cop confeccionats ens els han ensenyat, buscant l’aprovació. Realment els materials han estat molt adequats. En aquest procés hem vist com aquests docents han desenvolupat més autonomia i seguretat alhora d'adaptar materials.

Un objectiu propi del model d'intervenció constructiu, és potenciar al màxim les capacitats del centre. Podem veure com hi ha capacitat per a dur una bona tasca d'atenció a la diversitat. En aquest cas cal, des de l'assessor, una tasca de reforçar aquestes capacitats per a desenvolupar la seguretat i l’autonomia dels docents.


2- Docents que valoren el suport i l'assessorament que els pot oferir la TS, així recorren a ella per a valorar i concretar conjuntament les activitats i materials necessaris. Aquests docents demostren un gran respecte i interès per la feina de la Tutora de Seguiment com assessora i s'hi recolzen en els moments de dubte.


Tot i així encara hi ha docents que encara no estan sensibilitzats en l'atenció a la diversitat. No s'impliquen ni fan demandes.


REFERENT A L'ALUMNE AMB PI "O"

La meva intervenció ha seguit el següent procés:

1- Vaig observar a l'O. per poder analitzar si existien mancances en la implementació del PI. Vaig veure una mancança del tractament de l'orientació espacial en relació a les dificultats que l'O. presentava.
2- Amb la tutora de l'alumne vam acordar una intervenció en les classes de plàstica.
3- Aquest fet va provocar un conflicte, ja que la tutora especialista de plàstica no n'estava d'acord, creia que hi havien altres prioritats, com les bloquejos emocionals de l'O.
4- Vaig proposar fer una reunió amb tots els agents implicats en el cas (Tutora, tutora de seguiment, mestre de suport, mestre de plàstica). En aquesta reunió van aparèixer noves propostes i acords.
5- La meva intervenció faria èmfasi en les dificultats motrius, d'orientació espacial i emocionals de l'O, amb l'objectiu de dur a terme una reelaboració del PI, on aquests aspectes, que tenen un caràcter global, tinguin més presència.

D'aquesta manera els resultats de les diferents actuacions que he dut a terme durant la meva intervenció, es reflectiran en la reelaboració del PI que a final de curs es durà a terme conjuntament amb la tutora de l'O. i la tutora de seguiment. Aquesta reelaboració es durà a terme a la nova plantilla de PI que la CAD ha donat com a definitiva.

Per qüestions de calendari, en la meva intervenció no puc arribar a participar en el redactat de les valoracions i modificacions del PI, ja que està fora del meu plaç de pràctiucm.

Tot i així en la meva intervenció s'han anat generant unes idees i conclusions que es tindran en compte.



______________________________________________________________________________________
Projecte Interdisciplinari





Treball de plàstica






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada