divendres, 18 de maig del 2012

Document Orientacions per a l'adaptació de les activitats d'aprenentatge

Aquest és el segon document pertanyent a la intervenció amb la tutora de seguiment. Aquest document parteix de la demanada dels diferents docents que intervenen en els tres casos amb PI de la tutora de seguiment. Alguns dels docents es troben perduts a l'hora d'adaptar les activitats que es duen a terme dins l'aula. Aquest document vol ser una eina de suport en les tasques dels docents amb els alumnes amb NEE. Per a realitzar aquest document, em partit de les valoracions incloses al PI del primer trimestre, així com de les experiències sobre les dificultats amb les que es troben els diferents docents que intervenen amb cada un dels alumnes amb PI. Així podem dir que es tracta d'un document d'elaboració col·laborativa de tots els docents, guiat per la tutora de seguiment partint de la meva proposta i assessorament.
Els PI's de cada alumne els trobareu a la pestanya de Tutora de seguiment d'alumnes amb PI.

Objectius de l'elaboració del document:
- Dur a terme una intervenció global, sistèmica i coherent.
- Dotar d'eines als docents per afavorir la seva autonomia en el procés d'adaptació d'activitats
- Utilitzar una metodologia que s'adeqüi a les necessitats concretes de cada cas.
- Donar valor a la tasca de la tutora de seguiment.

Característiques:
Aquest document té un caràcters obert i flexible, on l'evolució dels alumnes i les experiències dels docents el poden anar enriquint i modificant fent que cada cop obtinguem una intervenció més concreta i efectiva.

Reflexió:
Els tres documents han tingut una bona acollida en general, tot i que hi ha docents que els utilitzen com a eina i d'altres no. Però de fet el document compleix la seva funció, donar suport i consells als docents que es troben més perduts.
DOCUMENTS
______________________________________________________________________________________
Orientacions O.

OBJECTIUS PRIORITARIS GENERALS:

ñ Generalitzar i incorporar els conceptes apresos a l'aula de suport  a les activitats i tasques realitzades a l'aula ordinària.
ñ  Participar activament en la dinàmica de l'aula en gran i petit grup
ñ  Adquirir la màxima autonomia en el treball dins l'aula
ñ  Millorar l'autoconcepte, l'autoestima i les habilitats socials (afrontar els problemes i utilitzar recursos per a resoldre'ls)

ORIENTACIONS GENERALS PER A TOTES LES ÀREES D'APRENENTATGE:

ñ  És important que tant  els mestres de les diferents àrees d'aprenentatge com la mestra de suport es basin en les actuacions  que consten en el Pi de l'Oleksyi i tinguin presents els suports i ajuts (personals i materials)  per tal de planificar les activitats de cada àrea en funció dels objectius previstos.
ñ    Atenció individualitzada dins aula (en les diferents àrees, activitats i tasques concretes) estimulant la millora de l'autoconcepte i autoestima (incidir en l'àrea d'educació física)
ñ    Tenint en compte  les dificultats que presenta l'Oleksyi en l'àrea de llenguatge i en aspectes d'orientació en l'espai i en el temps,  cal tenir presents els següents ajuts i suports en totes les àrees adaptades (català, castellà, matemàtiques, anglès, science, medi naturall i social):

ñ    Assegurar la comprensió d'instruccions (orals i escrites),

ñ    Ordres, instruccions i enunciats gràfiques/escrites (paraula, frase d'estructura senzilla ): clares, curtes i senzilles, i amb suport visual (imatges i/o pictogrames) si es creu necessari. 

ñ    Llegir i escriure: utilitzant els criteris de la lectura fàcil i la lectura compartida amb companys/es i/o mestres.

ñ  Ampliació de vocabulari i relacionar idees: afiançar el que ha après relacionat amb aspectes quotidians i conceptes adquirits a l'àrea de medi.

ñ  És important que quan l'Oleksyi acabi un tema, es dediqui un temps a que expliqui el contingut treballat (que ha après) i el procés que ha seguit (com ho ha fet).
 
1           ACTIVITATS A L'AULA ORDINÀRIA (amb i sense ajuda)

ñ    Activitats adaptades en funció dels objectius del PI en materials, metodologia i avaluació (conceptes bàsics del tema treballat al grup de referència) orientades a memoritzar, relacionar, interpretar....  
ñ    Activitats en gran grup: estimular la seva participació activa respectant el seu nivell i ritme d'aprenentatge, i treballant la coherència en la seva participació.
ñ    Activitats en petit grup: atribuir-li una tasca assumible i que contribueixi a la interrelació amb els companys/es , estimulant la seva participació activa
ñ    Activitats individuals orientades a:

ñ     incorporar els aprenentatges adquirits a l'aula de suport a les tasques realitzades en el grup de referència de la manera més autònoma possible.

ñ    A l'aprenentatge i ús d'estratègies d'aprenentatge i tècniques d'estudi

2.ACTIVITATS AMB LA MESTRA SUPORT (aula de suport, atenció individualitzada o en petit grup)

Per tal que l'aprenentatge sigui el màxim de significatiu possible i tenint en compte les dificultats i necessitats que presenta l'Oleksyir:

ñ    Generalment realitzarà les mateixes activitats que realitzen l'alumnat del grup de referència i s'orientaran a afiançar conceptes bàsics dels temes treballats al grup de referència i relacionats amb aspectes de la vida quotidiana.

ñ    Treball cooperatiu (en parella amb la Mar) aprofitant el desdoblament d'expressió escrita.

ñ    Els materials seràn els mateixos que el grup de referència, adaptats a les seves necessitats: manipulables, amb suport visual(imatges i/o pictogrames), seguint els  criteris de lectura fàcil, i lectura compartida...

ñ    Si es creu necessari s'utilitzaran materials específics (existents al mercat, a l'aula de suport o de creació pròpia, i recursos de la xaxa ) per a reforçar o treballar aprenentatges concrets de lectoescriptura, grafia, càlcul mental i sèries numèriques, orientació espai,-temps i geometria.

ñ    Incorporar els conceptes apresos a aspectes quotidians

- Matemàtiques

ñ    càlcul mental i sèries numèriques.

ñ    Estratègies amb quantitats baixes d'elements (unitats i desenes màxim)

ñ    Comptatge endavant i enrere a partir de situacions quotidianes, comprar i vendre, monedes, temes que la motivin a nivell personal com el ball,la dansa...)

ñ    Numeració: concepte d'unitat, desena i centena.

ñ    Operacions matemàtiques:

ñ    Afiançar  suma i  resta amb unitats i desenes, treball de la suma i la resta emportant i suma de més de 2 sumands

ñ    La resta com a concepte de  diferència

ñ     Introducció dels conceptes de  multiplicació ( “tantes vegades tants” i “tants grups de tants”) i de  divisió (“repartir”) com operacions complementàries

ñ    Aprendre i memoritzar les taules de multiplicar

ñ    Problemes:

ñ    Afiançar la comprensió de l'enunciat, la identificació de l'operació adequada a resoldre i treball de l'ús d'estratègies de resolució

ñ    Llibre d'activitats Rumiagrup taronja i posteriorment el blau (Es va acordar amb els pares que si el creien necessari el comprarien al llarg del segon trimestre) d’editorial la Galera

ñ    Orientació en l'espai i el temps, geometria i traç:

ñ    Treball dels conceptes de l'eix de simetria, figures bàsiques, rectes, i angles i mesura, i les hores amb aspectes quotidians (objectes reals, calendari, agenda escolar, rellotge, recorreguts amb Google Earth, Google Maps, .......).

ñ    Anticipació oral, realització i representació gràfica

ñ    Anticipació de les activitats  d'arts & graft

-Llenguatge oral i escrit

ñ    Reforç de lecto-escriptura de paraules i frases senzilles  (substantiu, substantiu+adjectiu, substantiu+verb, substantiu+verb+complement)

ñ     grafia: reforç motriu amb materials específics.

3. TUTORA DE SEGUIMENT:
ñ    Seguiment de l'organització de la carpeta i l'agenda per a poder concretar les seves dificultats al respecte.
______________________________________________________________________________________
Orientacions M
OBJECTIUS PRIORITARIS GENERALS  :

ñ    Afiançar els conceptes apresos a l'aula de suport, relacionar, generalitzar i incorporar  a les activitats i tasques realitzades a l'aula ordinària.
ñ    Adquirir la màxima autonomia en el treball dins l'aula
ñ  Millorar l'autoconcepte, l'autoestima i les habilitats socials (afrontar els problemes i utilitzar recursos per a resoldre'ls)

ORIENTACIONS GENERALS PER A TOTES LES ÀREES D'APRENENTATGE:
ñ  És important que tant  els mestres de les diferents àrees d'aprenentatge com la mestra de suport es basin en les actuacions  que consten en el Pi de la Mar i tinguin presents els suports i ajuts (personals i materials)  per tal de planificar les activitats de cada àrea en funció dels objectius previstos.
ñ    Atenció individualitzada dins aula (en les diferents àrees, activitats i tasques concretes) estimulant la millora de l'autoconcepte i autoestima.
ñ    Tenint en compte  les dificultats que presenta la Mar en l'àrea de llenguatge i en els aspectes de raonament cal tenir presents els següents ajuts i suports en totes les àrees adaptades (català, castellà, matemàtiques, anglès, science, medi naturall i social):

ñ    Assegurar la comprensió d'instruccions (orals i escrites),

ñ    Ordres, instruccions i enunciats gràfiques/escrites (paraula, frase d'estructura senzilla ): clares, curtes i senzilles, i amb suport visual (imatges i/o pictogrames) si es creu necessari. 

ñ    Llegir I escriure: utilitzant els criteris de la lectura fàcil i la lectura compartida amb companys/es i/o mestres.

ñ  Tenir en compte que les dificultats de pronunciació que presenta poden comportat dificultats correspondència so-grafia

ñ quan llegeix: prestar atenció als errors que comet i corregir-los.

ñ quan escriu: respectar la correspondència del so que pronuncia amb la lletra que es correspon. Tenir present que a la Mar se li respecta l'ortografia natural.

ñ  Estructuració d'idees: treball verbal, amb pictogrames i escriptura. Iniciar amb dues idees i anar augmentant.

ñ  Ampliació de vocabulari i relacionar idees:  afiançar el que ha après relacionat amb aspectes quotidians i conceptes adquirits a l'àrea de medi.

ñ  És important que quan la Mar acabi de realitzar una tasca, es dediqui un temps a que expliqui el contingut treballat (que ha après) i el procés que ha seguit (com ho ha fet).

1           . ACTIVITATS A L'AULA ORDINÀRIA (amb i sense ajud)
ñ    Activitats adaptades en funció dels objectius del PI en materials, metodologia i avaluació (conceptes bàsics del tema treballat al grup de referència) orientades a memoritzar, relacionar, interpretar....  
ñ    Activitats en gran grup: estimular la seva participació activa respectant el seu nivell i ritme d'aprenentatge, i treballant la coherència en la seva participació.
ñ    Activitats en petit grup: atribuir-li una tasca assumible i que contribueixi a la interrelació amb els companys/es , estimulant la seva participació activa
ñ    Activitats individuals orientades a:

ñ     incorporar els aprenentatges adquirits a l'aula de suport a les tasques realitzades en el grup de referència de la manera més autònoma possible.

ñ    A l'aprenentatge i ús d'estratègies d'aprenentatge i tècniques d'estudi

2.ACTIVITATS AMB LA MESTRA SUPORT (aula de suport, atenció individualitzada o en petit grup)
Per tal que l'aprenentatge sigui el màxim de significatiu possible i tenint en compte les dificultats i necessitats que presenta la Mar:
ñ    Generalment realitzarà les mateixes activitats que realitzen l'alumnat del grup de referència i s'orientaran a afiançar conceptes bàsics dels temes treballats al grup de referència i relacionats amb aspectes de la vida quotidiana.
ñ    Treball cooperatiu (en parella amb Oleksyi) aprofitant el desdoblament d'expressió escrita.
ñ    Els materials seràn els mateixos que el grup de referència, adaptats a les seves necessitats: manipulables, amb suport visual(imatges i/o pictogrames), seguint els  criteris de lectura fàcil, i lectura compartida...
ñ    Si es creu necessari s'utilitzaran materials específics (existents al mercat, a l'aula de suport o de creació pròpia, i recursos de la xaxa ) per a reforçar o treballar aprenentatges concrets de lectoescriptura, grafia, càlcul mental i sèries numèriques, orientació espai,-temps i geometria.
ñ    Incorporar els conceptes apresos a aspectes quotidians

ñ    Matemàtiques

ñ    càlcul mental i sèries numèriques.

ñ    Estratègies amb quantitats baixes d'elements (unitats i desenes màxim)

ñ    Comptatge endavant i enrere a partir de situacions quotidianes, comprar i vendre, monedes, temes que la motivin a nivell personal com el ball,la dansa...)

ñ    Numeració: concepte d'unitat, desena

ñ    Operacions matemàtiques:

ñ    Afiançar  suma i  resta, treball resta emportant i suma de més de 2 sumands

ñ    La resta com a concepte de  diferència

ñ     Introducció de la  multiplicació ( “tantes vegades tants” i “tants grups de tants”) i la divisió (“repartir”) com operacions complementàries.

ñ    Problemes:

ñ    Comprensió de l'enunciat, identificació de l'operació adequada a resoldre i ús d'estratègies de resolució

ñ    Llibre d'activitats Rumiagrup taronja i posteriorment el blau (Es va acordar amb els pares que si el creien necessari el comprarien al llarg del segon trimestre) d’editorial la Galera

ñ    Orientació en l'espai i el temps, geometria i traç:

ñ    Amb aspectes quotidians (calendari, agenda escolar, rellotge, recorreguts amb Google Earth, Google Maps.......)

ñ    Anticipació oral, realització i representació gràfica

ñ    Anticipació de les activitats  d'arts & graft

ñ    Llenguatge oral i escrit

ñ    Reforç de lecto-escriptura de paraules i frases senzilles  (substantiu, substantiu+adjectiu, substantiu+verb, substantiu+verb+complement)

ñ     grafia: reforç motriu amb materials específics.

ñ  3. TUTORA DE SEGUIMENT:
·                 Seguiment de l'organització de la carpeta i l'agenda per a poder concretar les seves dificultats al respecte.

______________________________________________________________________________________
Orientacions N

OBJECTIU PRIORITARI GENERAL):

Planificar i adequar les activitats de les diferents àrees d'aprenentatge tenint en compte les competències i objectius a assolir (PI) amb la finalitat que  el que aprengui li sigui útil per a  desenvolupar-se de forma autònoma en la seva vida quotidiana i posteriorment en la seva entrada en el món laboral.

ORIENTACIONS GENERALS PER A TOTES LES ÀREES D'APRENENTATGE:
 ñÉs important que tots/es els mestres, la mestra de suport I la vetlladora es basin en les actuacions  que consten en el Pi de la Nàdia i tinguin presents els suports i ajuts (personals i materials)  per tal de planificar les activitats de cada àrea en funció dels objectius.
ñTenir en compte moment evolutiu de la Nàdia en plantejar les activitats: pensament concret, dificultats per a simbolitzar, generalitzar, globalitzar...
ñOrdres, instruccions i enunciats orals: una o com a màxim dues alhora, molt clares, curtes I senzilles. Comprovar que ho compren.
ñOrdres, istruccions i enunciats gràfiques/escrites: paraula, frase d'estructura molt senzilla (sustantiu-adjectiu; sustantiu-verb). Comprovar que ho compren.
ñËs important que quan la Nadia acabi de realitzar una tasca, es dediqui un temps a que expliqui el contingut treballat (que ha fet) i el procés que ha seguit (com ho ha fet).
ñRecursos materials adaptats per a poder treballar autònomament a l'aula del grup de referència (objectius ja assolits): fitxes, activitats, click(ordinador),PAI…
ñLlegir I escriure: utilitzant els criteris de la lectura fàcil i la lectura compartida amb el mestre/a, mestra de suport i vetlladora. (consta en el PI)
ñTenir en compte que les dificultats de pronunciació que presenta poden comportat dificultats correspondència so-grafia:

ñ  quan llegeix: prestar atenció als errors que comet i corregir-los.

ñ  Quan escriu: respectar la correspondència del so que pronuncia amb la lletra que es correspon. Tenir present que la Nadia es treballa amb ortografia natural.

1      ACTIVITATS A L'AULA ORDINÀRIA (amb i sense ajuda)

ñActivitats relacionades amb els temes treballats a l'aula (amb ajuda)

ñgran grup: comprovar que entengui les instruccions, respectar i estimular la seva motivació en participar (al seu nivell).

ñ petit grup: atribuir una tasca que pugui assumir i que contribueixi a la interrelació amb els companys, estimular la seva participació activa

Materials adaptats a les necessitats que presenta la Nàdia  i en funció dels objectius PI

ñ Activitats individuals orientades a potenciar la realització de les tasques de forma autònoma (sense ajuda):

ñ Referides a objectius ja assolits

Materials específics: existents al mercat o de creació pròpia del mestre/a

ñ fitxes amb instruccions i tasques escrites molt senzilles, amb dibuixos, imatges, símbols …

ñ amb l'ordinador: recursos de la xarxa (activitats clic, altres recursos que consten en lel document adjunt.

ñ PAI: selecció d'activitats

ñ Activitats amb el suport de la vetlladora: descrites a l'apartat 4 del document

2 TAC( eina per a reforçar objectius assolits o treballats en les altres àrees)

ñ Recursos de la xarxa: activitats clic, alres recursos que consten en l'adjunt que us vaig fer arribar.

ñ Cerca a internet (amb cercador google) d'imatges i textos (frases molt senzilles: nom, nom+adjectiu, nom+verb) dels temes  treballats a les àrees de medi, anglès i ciutadania

ñ Programari de dibuix paint i/o tuxpaint: dibuixar lliurement, dibuixar amb consigna donada (temes treballats a altres àrees), expressió artística i d'emocions i sentiments.

ñ Programari de textos word: copiar i enganxar les imatges cercades amb google i escriure nom o frase senzilla

ñ Impressió d'un treball per sessió per a verbalitzar l'activitat realitzada(contingut: que ha fet? ;  i proces: com ho ha fet?)

3 ACTIVITATS AMB LA MESTRA SUPORT (aula de suport, atenció individualitzada o en petit grup, amb materials concrets i específics existents al mercat, a l'aula de suport o de creació pròpia)

ñ Conceptes de temps (dia, setmana, mesos de l'any, estacions de l'any i any) amb materials concrets:

ñ  Calendari d'un full per mes: orientació en el temps a partir de dates conegudes, importants i assenyalades per a ella (festes populars, excursions, sortides, actes escola, aniversari...) i anar a evolucionant cap a altres noves dates.

ñ  Incorporar a la seva agenda personal els aspectes treballats i identificats al calendari (utilització de postik per a identificar el dia en que es troba)

ñ  introduir el rellotge (hores en punt)

ñ Conceptes d’orientació espacial:

ñ  Recorreguts quotidians:

ñ de casa seva fins l’escola

ñ per l’escola anticipant oralment, fent el recorregut i representant gràficament en un planol (2 dimensions)

ñ  Recorreguts fets a sortides i excursions escolars: activitats per a preparar la sortida i verbalització en tornar: Verbalització d'on s'inicia i on s’acaba el recorregut, llocs per on s'ha passat.....

ñ  Recorreguts fets a excursions i sortides amb família: explicació oral de la sortida

ñ Recursos metodològics:

ñ Deures per casa:   anotar per on ha passat (carrers, places, pobles....)

ñ A l'escola:  situar l'itinerari amb l'eina google earth i /o google maps (3 dimensions), verbalitzar el recorregut (llocs per on passat, llargària i durada del recorregut), expressar gràficament (dibuix, imatges, paraules) de forma compartida confeccionant un planol senzill (2 dimensions)

ñ Conceptes de quatitat (més, menys, igual), operacions (suma, resta, instroducció concepte multiplicació i divisió)  i  resolució de problemes 

ñ situacions quotidianes  (comprar i vendre, calendari, agenda,  recorreguts ) i amb material manipulable (monedes, objectes reals, de  joguines o jocs de taula....)

ñ introducció conceptes: multiplicació (“tants grups de tants elements”, divisió (“repartir”)

ñ expressió gràfica: dibuix esquemàtic, símbols inventats per ella , simbols arbitraris (+, -, x, :/). Crear i interpretar.

ñ llibre rumiagrup (estratègies de resolució de problemes): selecció de les activitats adequades a les necessitats de la Nadia.

ñ Series numèriques (dia/més anterior i posterior), comptar objectes endavant i enrera....)

ñ Llenguatge oral i escrit

ñ estructurar idees (llenguatge oral a partir de dibuix, imatges...)

ñ afiançar lectoescriptura  de paraules i frase senzilla (nom, nom+adjectiu, nom + verb, nom+verb+complement)

Materials

ñutilitzats en els altres conceptes treballats: calendari, agenda, rellotge, recorreguts, situacions de comprar i vendre, monedes...)

ñespecífics: existents al mercat o de creació pròpia (fitxes, contes i/o cançons amb imatges, jocs de taula...)

 4 VETLLADORA (4 hores setmanals)
ñdilluns 15-16 ciutadania dins aula
ñdimecres 11-12 science i angles dins aula
ñdijous 12-13: llenguatge fora aula
ñdivendres 15-16 : science/angles dins aula

MATERIALS:

ñAdaptats als temes tractats a l'aula ordinària (atenció individualitzada)

ñEspecífics: existents al mercat o de creació pròpia (fitxes, contes i/o cançons amb imatges, jocs de taula...)

ñ  Català: (dins i fora de l'aula ordinària)

ñ Estructuració d' idees (llenguatge oral a partir de dibuix, imatges...)

ñ afiançar lectoescriptura  de paraules i frase senzilla (nom, nom+adjectiu, nom + verb)

ñ Interpretació i expressió



ñ       Anglès (dins i fora de l'aula ordinària)

ñ Objectius PI

ñ 1r trimestre (no ha fet angles)

ñ 2nT s’han d’elaborar objectius PI relacionats amb vocabulari bàsic, colors, números i ordres molt senzilles d’accions quotidianes (anar al lavabo, demanar coses, portar coses...)

ñ Coneixement medi (sciende en català): en coordinació amb mestra d'anglès – science 

ñ Objectius del PI relacionats amb els temes tractats a l'aula de referència

ñ Activitats específiques planificades per al primer i 2n tema del 2n trimestre:

ñMapa del temps (science, català):

ñ anotació iconogràfica i/o escrita (paraula, frase d’estructura molt senzilla) del temps que fa a Catalunya (les quatre provincies) a partir d’informació oral i/o escrita.

ñ lectura compartida de la informació i instruccions: paraules i frases senzilles (nom+adjectiu, nom+acció, nom + acció+complement)

ñ Símbols per a retallar I enganxat al mapa

ñ modificacions per a fer-ho de forma autònoma i per introduir diferents conceptes i/o metodologia.

ñGraella  temperatures (science i mates)

ñ Anotació diària numèrica de la  temperatura que marca el termòmetre que tenen a la clase (Poblenou- Barcelona), deixant-lo una estona a la finestra….Anotació a l'agenda personal (postik per a identificar el dia en que es troba)

ñ Comparació de temperatures amb el dia anterior,  i/o dies anteriors

ñ Verbalització  setmanal (comparació de quantitats, numeració, sèries…)

ñ Gràfica de barres per a expressar temperatures

ñ Comparar gràfiques de barres setmanals, mensual, d'estacions de l'any comparatives d'hivern i d'estiu (treball d'inclusió: una setmana 7 dies, un mes  4 setmanes, una estació 3 mesos i un any 4 estacions)

ñRelacionar data de la pissarra amb el calendari de l'aula i l'agenda personal (dia, més i any)

ñOficis

ñConeixements previs

ñOficis pares

ñQue vull ser quan sigui gran?

ñPartint d’ oficis concrets, agrupar oficis segons ordre donada (treuen productes de la natura, que fan productes amb altres productes trets de la natura, ajuden als altres).

ñA partir d’un producte molt conegut per ella (flam,iogurt…) aprendre la seqüenciació dels passos des de l’obtenció de la natura fins que ella se’l menja (llet de la vaca, ous de la gallina i sucre d’una planta; fabricació del flam; transport a les botigues; comprar; menjar)

ñRelacionar els passos anteriors amb els oficis dels 3 sectors.             

ñ Ciutadania (dins i fora de l'aula ordinària)

ñ Objectius  del PI relacionats amb els temes tractats a l'aula ordinària

Materials (existents al mercat o de creació pròpia)

ñ adaptats als temes treballats a l'aula ordinària

ñ adaptats per a treballar l'autoconcepte, l'autoestima i habilitats socials (potser amb  tot el grup de referència també aniria bé)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada